fredag 6. mars 2009
Sponsa undervisning?
Det dukker opp nettsteder i Skandinavia som tilbyr gratis undervisningsmateriale på sider med reklame. Forelesning.no er et norsk matematikkeksempel, esykehus.dk er et dansk medisinksempel. Har ikke sett nøye på noen av dem ennå, men de er nok på betastadiet med store ambisjoner begge to.
Fra før er det mange undervisningsinstitusjoner og forlag som lager nettbasert undervisning på lukkede plattformer for sine studenter eller kunder. Og det finnes stadig mer åpent tilgjengelig, gratis undervisning, som youtubeeksempelet i en tidligere post Her er en tredje modell : Undervisninga er åpent tilgjengelig for alle, laget av folk som får lønna si fra andre steder, mens drift av portalen etter det jeg kan se må være reklamefinansiert.
Hva venter framover for oss som jobber litt med å lage nettbasert undervisningsopplegg? Hvilken modell kommer til å bli den store? For meg ligger lojaliteten og muligheten til å tjene litt på det i den lukkede modellen. Hjertet ligger i den åpne modellen. Og nå er jeg veldig nysgjerrig på den tredje modellen. Skal på helt frivillig basis være med i diskusjonen om hvordan www.esykehus.dk skal gjøres bedre i månedene som kommer.
Edubloggere og studenter, hva mener dere? Hva er best? Og hva er riktigst?
lørdag 21. februar 2009
lørdag 7. februar 2009
Fagfellevurdering
Fagfellevurderingene av en forelesning jeg holdt om sykdommer i nervesystemet i oktober har nå kommet inn. Det har vært veldig nyttig for meg å lese gjennom dette og det har vært lett å gjennomføre.

Jeg tror fagfellevurdering av forelesning - gjennomført på en gjennomtenkt måte - kan heve kvaliteten på undervisning betraktelig. Har mange refleksjoner og ideer rundt modellen, og nå lurer jeg på hvor sånt bør publiseres i Norge i dag? Bør jeg bare legge alt ut på bloggen? Eller holde det hemmelig og spare det til et tidsskrift? I såfall hvilket tidsskrift? Ønsker meg veldig gjerne råd!

Jeg tror fagfellevurdering av forelesning - gjennomført på en gjennomtenkt måte - kan heve kvaliteten på undervisning betraktelig. Har mange refleksjoner og ideer rundt modellen, og nå lurer jeg på hvor sånt bør publiseres i Norge i dag? Bør jeg bare legge alt ut på bloggen? Eller holde det hemmelig og spare det til et tidsskrift? I såfall hvilket tidsskrift? Ønsker meg veldig gjerne råd!
onsdag 21. januar 2009
Youtubeforeleserne
Jeg klarer ikke helt å la være å studere. En av de fineste opplevelsene i eksamenstida i år var å oppleve hvor nyttige forelesningene som ligger fritt ute på YouTube er. Et godt eksempel er Phil Holden som underviser i økonomi i Hellas og som dukker opp i vinduet under (det tar litt tid å laste)
(Takk til Ingunn for tips om embetit!)
Søk eventuelt på bruker pajholden på youtube. Jeg skrev til Holden og takka for videoene, han fortalte tilbake at han anbefalte alle å gjøre dette.. han har spilt inn filmene med familiens hjemmevideokamera og har egentlig ikke peiling på teknikk - opprinnelig var dette tenkt til hans egne studenter som støtte til den vanlige undervisninga. Nå har han tresifra antall seere per dag og synes det er kjempemotiverende med kommentarer fra studenter rundt om hele verden. I kommentarfeltene til videoene hans dukker det stadig opp studenter som forteller at han underviser mye bedre enn deres faste foreleser.
Hva er de viktige argumentene for og mot å bli youtubeforeleser?
(Takk til Ingunn for tips om embetit!)
Søk eventuelt på bruker pajholden på youtube. Jeg skrev til Holden og takka for videoene, han fortalte tilbake at han anbefalte alle å gjøre dette.. han har spilt inn filmene med familiens hjemmevideokamera og har egentlig ikke peiling på teknikk - opprinnelig var dette tenkt til hans egne studenter som støtte til den vanlige undervisninga. Nå har han tresifra antall seere per dag og synes det er kjempemotiverende med kommentarer fra studenter rundt om hele verden. I kommentarfeltene til videoene hans dukker det stadig opp studenter som forteller at han underviser mye bedre enn deres faste foreleser.
Hva er de viktige argumentene for og mot å bli youtubeforeleser?
onsdag 26. november 2008
Hvordan bør en god forelesning være?
Studentene i førsteklassen på sykepleieutdanninga på Diakonhjemmet fikk utdelt ark med spørsmålet "Hvordan bør en god forelesning være" her i slutten av november. Jeg har forsøkt å samle opp kommentarene i en liten video. Her er ellers en ordtelling over hvilke lange ord som forekom ofte i svarene deres.
Spørsmål 23
Studentene 14
Oversiktlig 9
Pensum 8
Tavle 8
Støtteark 7
Engasjerende 6
Foreleser 5
Forklare 5
Forberedt 4
Inkluderende 4
mandag 17. november 2008
Peer review av forelesninger?
Ideen er enkel, og lett å gjennomføre : Man tar opp en forelesning, inkludert spørsmål og svar, og sender videofilen til kollegaer. Kollegaene gir kommentarer på det faglige innholdet og det pedagogisk opplegget. Avventer beskjed fra ledelsen på skolen, men regner med å pilotteste dette gjennom vinteren. Skriv gjerne en kommentar hvis du er interessert i å være med!
fredag 7. november 2008
Skriften på veggen
Henrik Vogt og jeg har et mini-innlegg i Tidsskriftet i dag om en liten undersøkelse vi gjorde på medisinstudiet i vår : Forelesningene våre medstudenter vurderer som de beste er de som bruker tavle som pedagogisk virkemiddel.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1757413
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1757413
Abonner på:
Innlegg (Atom)
