søndag 17. juni 2012
Ny bok fra Laurillard
Ny bok fra Diana Laurillard, en av mine favorittpedagogikkforfattere: Teaching as a Design Science (2012). I posten i går. Gleder meg.
onsdag 30. mai 2012
Interaksjon
Terry Anderson er redaktør i IRRODL, holder ofte keynote på e-læringskonferanser og har skrevet mye interessant om e-læring.
Her holder han avslutningsleksjonen i Change11, et stort. åpent onlinekurs om e-læring. Ved å klikke inn i Blackboard via denne lenken kan du se det timelange opptaket. http://change.mooc.ca/week35.htm Synes dette er severdig både når det gjelder
1. Innhold (hva gir kvalitet i et e-læringskurs?)
og
2. Form (hvordan involvere en stor gruppe under et webinar)
mandag 5. mars 2012
Laurillard igjen

"Careful planning of student workload, and the distribution of their time across different kinds of learning, does not often feature prominently in course design. This is worth doing even at the basic level of the balance across media forms, to clarify for both staff and students how the optimal balance is construed"
Dette er en øvelse det kan være vel anvendt tid å drive med, tror jeg. Hvordan ser kurset ditt ut sett fra studentens synsvinkel?
Er det vel balansert mellom steder der de forventes å lytte eller lese, steder der de skal løse problemer, steder der de kan utforske og steder der de kan reflektere?
tirsdag 31. januar 2012
Hva skal vi bruke auditoriene til?

Hva skal vi bruke auditoriene til? Har skrevet en liten tekst hos Tidsskriftet igjen, i forlengelsen av en god oppsummering fra Jan Helge Halleraker om monologforelesninger.
Hvordan bør standardmetoden for undervisning være nå etter at internett har kommet?
Jeg tror det finnes mange gode modeller der man kombinerer undervisningsformer ansikt til ansikt med ulike løsninger på nett, og at noe sånt kanskje bør bli den nye standardmodellen.
mandag 19. desember 2011
Til Norge for å snakke om e-læring

Videoopptakene fra konferanser blir stadig bedre. Er glad for at vi som ikke klarer å komme oss til nasjonale e-læringskonferanser får mulighet til å se på utvalgte innlegg hjemme i fritiden.
Denne helgen har jeg hatt glede av å høre på to utlendinger som ble henta inn til Norge i høst for å presentere sine tanker.
Stephen Downes var på NFF sin konferanse i november 2011. Jeg synes Downes har noen av de mest spennende visjonene blant e-læringsfolka, men er ganske usikker på hvor anvendelige hans idéer egentlig er i bredden av høyskole- og universitetsverdenen, for eksempel i fagene jeg underviser. Det er tankevekkende hvor få av dem som er registrert til de store MOOC-kursene som egentlig deltar aktivt.
Det Tony Bates sa på Digital tilstand i oktober 2011 er mer hverdagsnært: Viktige poenger om administrasjon, kostnader, og mye bra om e-læring generelt. De aller fleste kursene i årene som kommer vil nok ha en e-læringskomponent, da må vi sørge for å få gode e-læringsstrategier forankra i institusjonene.
søndag 13. november 2011
To argumenter mot åpen læring
I ledige stunder pusler vi med en tekst med et par argumenter mot åpen læring i undervisning av helsepersonell: Det handler særlig om taushetsplikt ; ting det er greit å diskutere ansikt til ansikt i en smågruppe kan bli veldig problematisk å poste på et forum på internett.
Tar gjerne lesetips om dette temaet.
Tar gjerne lesetips om dette temaet.
onsdag 2. november 2011
Blended PBL
Her beskrives det en interessant måte å bygge universitetskurs på: Blended PBL. Har lyst til å prøve noe sånt neste gang jeg får bygge et kurs fra bunnen.
http://www.eurodl.org/?p=archives&year=2009&halfyear=2&article=371
http://www.eurodl.org/?p=archives&year=2009&halfyear=2&article=371
Abonner på:
Innlegg (Atom)


