fredag 30. oktober 2009

90 sek : Fleksibel undervisning



Vi har en liten artikkel i Uniped høsten 2009 som tar utgangspunkt i en enkel undersøkelse blant noen av studentene våre i anatomi og fysiologi.

Hovedfunnet er at studentene våre oppgir omtrent like mye læringsutbytte fra nettbaserte forelesninger som fra forelesninger i auditoriet. Dette er riktignok etter gjennomtenkt arbeid med å forbedre det nettbaserte opplegget og gjøre det mer kommunikativt.

Undersøkelsen er gjort på en liten gruppe studenter og må ikke overgeneraliseres, men dersom dette stemmer et stykke på vei åpner det for mange nye måter å organisere universitetskurs på.

Her ligger artikkelen som pdf

torsdag 8. oktober 2009

90 sek : Er handdesinfeksjon betre enn handvask?



Hvordan lære bort forskningsmetode? I mikrobiologikurset jeg har undervist de siste årene har vi hatt med et forsøk. Målet er at studentene skal få inntrykk av hvordan vitenskapelig metode fungerer, at de selv skal få være med på en prosess der forsøkspersoner randomiseres og utsettes for ulike tiltak. De tar prøver, sender dem til dyrking og får etter noen dager anledning til å tolke resultatene : Hva er best, håndvask eller hånddesinfeksjon?

Få sykepleiere vil vel drive med randomiserte kontrollerte forsøk i jobben sin, men jeg tror det er viktig at så mange som mulig av oss som jobber i helsevesenet har god forståelse for hvordan forskning foregår. Forståelse får man kanskje mest ved å prøve ting selv? Denne artikkelen beskriver et pragmatisk, ikke veldig tidkrevende oppsett for å gjennomføre noe som likner på en RCT i undervisninga.

http://www.sykepleien.no/ikbViewer/page/sykepleien/vis/artikkel-forskning?p_document_id=278901

45 sek -> 90 sek



Etter å ha prøvd meg litt fram innser jeg at 45 sekunder er for kort (og at lydkvaliteten på forrige film er gresselig irriterende) Serien med essensen fra det siste årets skriverier får dermed navnet 90sek og ikke 45sek.

Legger ut med jevne mellomrom fram mot jul!

torsdag 24. september 2009

45 sek


Når jeg blar i tidsskrifter, rapporter og dokumenter er det ofte jeg ønsker meg en liten, lett tilgjengelig videosnutt der forfatteren forklarer hovedpoenget i det hun har skrevet, på en litt uformell måte.
Det burde jo ikke noen umulig ting å få til; vi trenger ingen redigerere eller utgivere for å lage slike snutter. Den tekniske kvaliteten blir helt ålreit bare ved å spille rett inn fra datamaskinene våre.
Dette kan jo også gi mulighet til spørsmål og diskusjon direkte på forfatterens blogg. Kanskje kunne slike innlegg legges som en kanal på YouTube som det går an å se på fra iPoden mens barna legges?
Skal prøve å få lagt essensen av mine skriverier i høst ut på denne måten, og håper noen andre i edubloggnorge blir med på ideen!

torsdag 2. juli 2009

Sommeravslutning

sommer 2007 vink.jpg
Snart er det sommerferie og neste skoleår blir det betydelig mindre internett. Bloggene forelesning og Kaffe i Kampala kommer nok til å hvile mer enn i år.

Her er fem ting som har gjort stort inntrykk på meg i løpet av året med hjemmekontor.

1) Hans Roslings videoer om verdens tilstand. Det er vanskelig å tenke seg bedre visualisering av tall. Beste sted å starte opp er kanskje

Roslings presentasjon for TED

http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_reveals_new_insights_on_poverty.html

ellers er

www.gapminder.org en flott inspirasjonskilde


2) Ustream er en nettside der man spiller inn undervisning som sendes live. Et slående eksempel på at den teknologiske utviklinga ruller raskt - plutselig oppdaga jeg et gratis system som kan brukes hjemmefra med digert e-pedagogisk potensiale.

http://www.ustream.tv


3) Undervisningsmateriale på YouTube!

Som nevnt i tidligere innlegg er Phil Holden et godt eksempel

www.youtube.com/pajholden



4) Jeg er blant dem som lenge har tenkt at "Sjelden har så mange sagt så mye om så lite til så mange" har vært utsagnet som best beskriver blogger. Det siste året har jeg imidlertid oppdaga stadig flere som ikke passer inn i fordommen min.

Følgende norske blogger har jeg på iGoogle-forsida mi i begynnelsen av juli 2009 (anbefales!) :

Ingunn Kjøl Wiig http://tanketraader-ingunn.blogspot.com/

June Brevik http://junebre.blogspot.com/

Eirik Newth http://newth.net/eirik/

Ottar Grimstad http://ottarg.blogspot.com/

Paul Chaffey http://paulchaffey.blogspot.com/


5) Hva er framtida for skoler, høgskoler og universiteter?

Brukernavn mwesch er verdt å følge over alt på internett, et bra sted å starte er denne videoen. Digital dannelse!

http://www.youtube.com/watch?v=J4yApagnr0s

torsdag 18. juni 2009

Å forenkle

forenkling.jpg

Lærebøker er ofte for lange og kompliserte til å passe til studentene som skal ta faget. Forfatterne kjenner faget sitt godt og vil at innholdet i boka de har skrevet skal være korrekt.

Resultatet av for kompliserte pensumbøker?
- Flesteparten av studentene leser et kortere kompendium i stedet for læreboka
- Eksamensbesvarelsene viser manglende oversikt og helhetsforståelse

Hvor forenkla bør undervisning være?
Hvor forenkla bør lærebøker være?

onsdag 10. juni 2009

Etisk og kreativ!

IMG_0046.JPG

Denne siste posten fra Maastricht inneholder noe av det jeg synes har vært essensen i keynotepresentasjonene her.

Vi lever i en verden der en stadig større del av jobbene krever høyere utdannelse, der arbeidere i gjennomsnitt skifter arbeidsoppgave 6-7 ganger i løpet av yrkeskarriere og dermed ofte trenger videreutdannelse. Stadig mer god informasjon blir tilgjengelig og en stadig større del av befolkninga dermed trenger god kompetanse på å vurdere, prosessere, bruke og videreutvikle informasjon.

Fra å utdanne eliter for 50 år siden utdanner universitetene nå en stor del av befolkninga. I sørlige deler av verden er den høyere utdanninga i mange land dominert av fjernlæring. Hvis vi skal videreutdannes 6-7 ganger på deler av livet der vi har familie og jobb og bor spredt rundt vil det trengs mer i nord også.

Pedagogikken ved e-læring kan ofte bedre enn pedagogikken ved tradisjonelle metoder : Smart e-læring som supplement til eller forbedring av tradisjonelle metoder kan gjøre studentene bedre til samarbeid, analyse og kritisk vurdering av informasjon. Imidlertid blir det fremhevet at mange at kvalitets-e-læring bruker minst like mye ressurser som tradisjonell undervisning. Det er ikke for å spare penger vi bør endre oss, men for å gi bedre pedagogikk, mer fleksibilitet og følge med samfunnet rundt oss.

For å få til dette trenger vi institusjoner som er mer kreative og fremtidsrettede enn dagens universiteter, som kan utdanne flere samtidig som kvaliteten holdes på topp. Det trengs universiteter i førersetet av samfunnsutviklinga, ikke universiteter som så vidt klarer å henge seg fast etter bussen.

Her på konferansen har ideen om et universitet som er etisk og kreativt gått igjen. Framtida trenger mennesker som er kreative, fleksible, internasjonaliserte og omstillingsdyktige, men samtidig har et solid fundament i verdier, familie og venner, og som tar et etisk, ikke et kommersielt standpunkt i de mange dilemmaene verden står overfor.

Det samme blir foreslått for institusjonene : Etisk, dyktig og framtidsretta. Der tenker jeg stadig på at Diakonhjemmet står godt plassert med ett ben solid plassert i verdiene og i alle fall et halvt ben i e-læringsverdenen.. å styrke det benet tror jeg er smart for å styrke seg til 2040. Takk om noen av dere har lest disse innleggene!