søndag 13. juni 2010

Sommer




Tar et par måneder sommerferie fra deler av internett, er tilbake her i august.

Nettopplevelser i 09/10 jeg gleder meg til å diskutere i sommer:

1. Å møte folk jeg kjenner fra internett IRL. Gøy. Som mange har beskrevet før: Artig å bare kunne gå rett inn og fortsette diskusjoner man har hatt på nett.

2. iPhone og dermed internett overalt. Også gøy, men lurer på om jeg egentlig trives bedre uten tilgang til internett overalt, hele tiden.

3. Å få småjobber på papir eller live på grunn av ting skrevet på internett. Når blir Google viktigere enn CV når man søker ny jobb?

4. Å lese bøkene på skjerm. Tror faktisk konklusjonen min er at Kindle og Stanza på iPhone er bedre enn papir. Lettere. Trenger ikke lys, forstyrrer dermed omgivelsene mindre. Lettere å plukke sitater. Trenger ikke bokmerke.

God sommer til alle!

torsdag 3. juni 2010

Direktesendt forelesning II

















Konklusjon : Det er lett å bli overmodig når en skal gjøre nye tekniske ting for andre gang.

torsdag 27. mai 2010

Eksamensrepetisjon uten auditorium




Nytt pilotprosjekt på gang neste uke : Vi skal igjen teste ustream til repetisjonsundervisning før eksamen. Denne gangen er kommer imidlertid ikke noen av studentene til Oslo, så vi faglærerne i fysiologi kommer til å sitte alene på kontoret med bambootavlene våre. Studentene følger med fra sine egne datamaskiner rundt omkring i Norge.

Vi grubler litt over hvordan vi skal løse input-output-problemet med å være to til mange. Stoler ikke helt på Elluminate og liknende verktøy ennå : Føler terskelen for å stille lydspørsmål som student fra egen maskin fortsatt er for høy for å få det til å flyte.

Tipper at vi lærerne kommer til å bytte mellom to roller : En sitter og snakker og tegner på streamen, den andre er tilstede i et forum på It's Learning for å plukke spørsmål og diskutere med studentene. Streamen fra ustream lagres så studentene har tilgang på den de siste dagene.

Tar gjerne tips om nyttige verktøy og triks før torsdag. Kommer med kort oppsummering her i etterkant.

fredag 7. mai 2010

Forelesningspause



I vår holdt jeg forelesningsrekken i medisinsk mikrobiologi for sykepleierstudenter for niende gang, men til høsten blir det en pause fra all auditorieundervisning. Setter derfor lysarkene inn i en ringperm, men arkiverer dem sirlig så jeg raskt kan finne dem fram igjen så fort det blir behov.

Årsaken er særlig geografi : Mellom august 2010 og februar 2011 blir det vanskeligere enn noen gang før å komme meg til en høgskole på hverdager.

Heldigvis må jeg allikevel ikke slippe undervisning helt : Fortsetter litt som nettveileder, skal skrive litt oppgaver til et læreverk og håper jeg får tid til å sortere noen datamaterialer til mulige artikler om e-læring. Og gleder meg til å fortsette å delta i undervisningsdiskusjonene her på internett.

Men allikevel : Sannsynligvis vil det skje mer i medisiner og kaffeikampala-områdene høsten 2010.

torsdag 21. januar 2010

Direktesendt forelesning




Konklusjon : Det er rett og slett ganske enkelt teknisk sett å direktesende forelesninger.

http://www.ustream.tv/channel/sykdomslære-eksamensrepetisjon

onsdag 13. januar 2010

Snowball og Bamboo



Tror løsninga på problemene med lyd og bilde er å ikke gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. Her er en plan jeg tror blir akseptabel både for studentene som sitter i salen og for studentene som er hjemme.

Når det gjelder bilde planlegger jeg å ikke sende film av meg selv som beveger meg, heller ikke et zoomet bilde av tavla, men derimot film som til enhver tid viser hva som er på skjermen i et tegneprogram jeg har åpent. Dette tegneprogrammet kjører jeg så parallellt opp på storskjerm i auditoriet. Å få ting til å skje på denne dobbeltskjermen kan jeg gjøre via en Bamboo tegnetavle jeg har - dette gir ikke like mye fleksibilitet, driftssikkerhet og bevegelsesfrihet som en god tavle, men det pleier å fungere. Tenker å bruke Skitch som tegneprogram - det har rask manøvrering, enkel tilgang til alle standardfunksjoner. Eventuelt Acorn, men der er det litt lettere å rote seg vekk i uønskede menyer.

Og med lyd : Sitter jeg ved tegnetavla løser jeg litt av problemet - da blir jeg til enhver tid sittende tett ved mikrofonen. Har en Snowball mikrofon som har virket forbilledlig under testing i løpet av jula. Studentspørsmålene fra salen planlegger jeg for sikkerhets skyld å repetere selv, det er bra både for de som sitter i salen og de som hører på hjemmefra.

Så lenge alt som vises på skjermen tegnes underveis blir det heller ingen fare med opphavsrett til et eventuelt bildemateriale - her kjenner jeg ikke reglene godt nok, men flere av lysbildepresentasjonene jeg bruker ved lukkede forelesninger inneholder nok gamle bilder fra arkivet som jeg bør unngå å republisere.

tirsdag 5. januar 2010

Lyd og bilde


Til eksamensforelesningene trenger jeg et oppsett av lyd, video og bilder som både fungerer når det sendes over lav båndbredde og fungerer i klasserommet. Vanligvis trives jeg best med å bevege meg rundt i auditoriet med en stor tusjtavle med mange farger, med mye dialog med salen.

Her er det flere utfordringer. Jeg kan rett og slett ikke gjøre det som jeg pleier, i alle fall ikke hvis jeg skal være alene i auditoriet (som jeg planlegger, selvkjør bør en nå få til)
For å få filmet det jeg skriver på tavla med akseptabel kvalitet hadde jeg trengt en kameramann med kamera på stativ, som kan zoome inn på en profesjonell måte som gjør ting leselig uten at det blir anmassende. Et vanlig stillestående kamera vil ikke gi oppløsning nok i detaljene. Øyet ser så mye mer enn det som sendes i et 640x480-vindu.

Lyd må også tenkes litt rundt. Å fange opp det jeg selv sier går fint med en vanlig mikrofon. Men mye av det mest interessante er jo dialogen med studentene. Et alternativ ville vært å fange med en kondensmik, men selv da ville forskjellen i volum fort blitt alt for stor mellom meg som bør være nær mikrofonen og studentene som sitter i etstort auditroiet. Igjen biologien som bedre enn teknikken : Øret er overlegent enhver mikrofon. I flere iTunes U-opptak er det et problem at samme mikrofon er tatt opp alt, oppskruinga av volum med dertil hørende støy skaper ubalanse i opptakene, som gjør dem lett frustrende å høre på.

Det er alltid mulig å backe ut ved å lage to separate opplegg. Kanskje ville det vært den beste løsninga. Lurer på om ikke jeg er på sporet av en annen løsning også, mer i neste post.