tirsdag 28. juni 2011

ED-media 2011



Skal presentere i Lisboa i morgen, på konferansen #edmedia11
Tema er hvor de asynkrone, tekstbaserte diskusjonene i universitetskurs bør foregå: Ute på åpen web eller inne på læringsplattformen?

I dag har vi hørt forskere som Alec Couros og George Siemens som snakker varmt om åpen læring. Men i hvor stor grad er åpne diskusjoner egnet i de store høgskolekursene med uselekterte studentgrupper? I helsefagene er taushetsplikten en ekstra utfordring.

Kommer til å referere noen av linjene i diskusjonen i kommentarfeltet i morgen ettermiddag.

onsdag 15. juni 2011

Medisinsk undervisning på YouTube



Fra en av universitetsbyene våre kommer en rapport om et fenomen mange har ventet på: Studenter velger i utstrakt bruk å bruke forelesninger tilgjengelig på internett til repetisjon. Anbefaler å sjekke ut Doctor Najeeb sin tavleundervisning på YouTube.

Vil vi om noen år havne i en situasjon der mange studenter dropper de minst engasjerende forelesningene på timeplanen, og i stedet velger å se undervisning om samme tema fra dyktigere pedagoger på internett?

For studentene er noen fordeler åpenbare. Dette kan skape mye mer fleksibilitet i en travel timeplan. Dessuten kan det nok ofte gi mer læring per tidsenhet. Jeg ser jeg lærer klart mer av et kvarter Doctor Najeeb enn av et kvarter med en gjennomsnittlig PowerPoint-foreleser IRL.
Najeeb kan settes på pause for å diskutere med sidemann når det trengs. Jeg kan se passasjene jeg har mest bruk for å se flere ganger. Og den pedagogiske teknikken er ypperlig. At det foregår på engelsk er ikke noe stort problem.

Hvilke nisjer blir igjen til fakultetene i en situasjon der stadig flere superstjerneundervisere er tilgjengelige på YouTube?

fredag 10. juni 2011

Blended Learning

Artikkelen er sikkert godt kjent for flere av dere. Garrison og Kanuka (2004)
Leste den igjen i kveld og ble nok en gang imponert.

Blended Learning.
Ble det kombinert læring på norsk?

Uansett en artikkel det kunne vært interessant å kollokviere avsnitt for avsnitt kobla mot forholdene på norske universiteteter og høgskoler i dag.


http://www.mendeley.com/research/blended-learning-uncovering-its-transformative-potential-in-higher-education/#

mandag 7. februar 2011

1987, det samme gjelder nok fortsatt


God praksis i universitets- og høyskoleverdenen
1. Oppmuntrer til kontakt mellom studenter og undervisere
2. Utvikler samarbeid blant studentene
3. Oppmuntrer til aktiv læring
4. Gir feedback raskt
5. Hjelper til med disponering av studentens tid
6. Formidler høye forventninger
7. Respekterer ulike typer talenter og læringsstiler

Her er en fin tekst fra Chickering og Gamson basert på mange år med pedagogisk forskning.

Hvordan får vi til dette best i e-pedagogikken? Og særlig: Hvordan kan vi bruke e-pedagogikken når ganske praktiske fag skal læres?

torsdag 27. januar 2011

Bokmerker om internett og læring


Har flyttet hovedarkivet mitt av lenker fra Delicious til Diigo. I gang med å systematisere litt erfaringer rundt nettundervisning igjen: Planlagte kilder og det jeg leser for tiden legges under taggen 11nettlæring

mandag 24. januar 2011

Hvordan bør undervisning være?

Jeg tror nå:

1. Nett bør brukes til det som gjøres best på nett, auditoriet bør brukes til det som gjøres best i auditoriet

2. Studenter og undervisere bør ha levende arenaer for fag- og systemdiskusjoner både på nett og ansikt til ansikt

3. Underviseren bør ha planlagt strukturen nøye

4. Studentene bør få snakke eller være aktive selv rundt 40% av tiden i auditoriet, gjerne som nøye planlagt diskusjon to og to

5. Undervisningen bør så langt mulig være hverdagsnær

6. Videre forbedring av et undervisningsopplegg bør skje gjennom evaluering og påfølgende diskusjon mellom underviser og studenter ca hver andre gang et kurs undervises

7. Kurset bør ende i en eksamen uten kilder tilgjengelig, som ligger tett opp til det som er undervist og det studentene trenger i fremtidig jobb

mandag 20. desember 2010

Fagsosial diskusjon: Åpen eller lukket?




Vi har ofte hatt forumer på It’s Learning det blir fint tempo i. Sitter og teller litt i disse diskusjonene om dagen, og oppdager at det er en overraskende stor andel av studentene som deltar. 90-9-1-regelen blir av og til namedroppet når det gjelder generelle diskusjoner på internett: De fleste som leser i et forum holder seg i lurkerrollen, noen få skaper det meste av innholdet.
I forumene som ligger lukket, der bare klassen og lærerne er tilgjengelig, er det en annen dynamikk. På det beste går det an å snakke om 33-33-33-regelen: 33% lurker, 33% skriver av og til og 33% skriver ganske mye.

Hva er årsaken til at en så stor andel deltar inne i læringsplattformen?