torsdag 16. oktober 2008

Om forelesninger



Om gode og dårlige forelesninger
Etter å ha studert i syv år og undervist i tre år er temaet forelesningspedagogikk noe jeg har vært med på mange diskusjoner om. I videoen over presenterer jeg noen tanker kolleger og jeg har gjort oss om hvordan en god forelesning bør være, basert på erfaringer særlig fra medisinstudiet i Oslo.
Vil svært gjerne komme i kontakt med andre som mener noe om forelesningspedagogikk, både lærere og studenter, enige og uenige, kommenter!

4 kommentarer:

Ingunn sa...

Hei!
Dette er en velfundert og grundig gjennogang av hva som karakteriserer god formidling. Det er også interessant at du har valgt å formidle dette i videoform, noe som passer godt i digitale medier. Mye tekst blir fort tungt å lese. Jeg kommer til å legge denne presentasjonen i min diigo/delicious.
Mvh Ingunn

cili970 sa...

Hei Martin
Synes du tar opp et veldig interessant tema. Bruk av PowerPoint har blitt utstrakt, ikke minst bruker vi i NKS dette mye når vi lager nettkurs. Det du sier om aktivisering av studentene er veldig viktig. Håper du har gitt nettstudentene dine lenke til bloggen din.
Hilsen
Cecilie

Anonym sa...

Hei Martin!

Kanskje du vil ha glede av denne? Om hvordan den innebygde retorikken i PowerPoint ikke er på foreleserens side.

Atle

Martin Aa sa...

@I+C+A Oi, så ble den oppdaga, jeg som tenkte å holde bloggen hemmelig litt til.. :)
Har sammen med en kamerat skrevet et innlegg til Tidsskrift for den norske Legeforening om et relatert tema nå i november. I den har vi faktisk referert til linken fra Atle.. tenkte å bruke denne videoen til utdyping i forbindelse med at tidsskriftsnummeret kommer, gir den videre til studentene samtidig.
Takk for kommentarer!