onsdag 26. november 2008

Hvordan bør en god forelesning være?



Studentene i førsteklassen på sykepleieutdanninga på Diakonhjemmet fikk utdelt ark med spørsmålet "Hvordan bør en god forelesning være" her i slutten av november. Jeg har forsøkt å samle opp kommentarene i en liten video. Her er ellers en ordtelling over hvilke lange ord som forekom ofte i svarene deres.

Spørsmål 23
Studentene 14
Oversiktlig 9
Pensum 8
Tavle 8
Støtteark 7
Engasjerende 6
Foreleser 5
Forklare 5
Forberedt 4
Inkluderende 4

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Jeg tror jeg må la meg inspirere til å lage videoblogg slik du gjør - det er en interessant måte å presentere innholdet på! Det at du bruker stikkord underveis på ark gjør at det ikke er kjedelig å se på at du snakker - og det fortoner seg ganske enkelt å lage en slik video selv om det så klart ligger mye arbeid bak!

Til innholdet: Studentene vil bli engasjert i lærestoffet. Derfor ønsker de å få summespørsmål underveis. En foreleser som kan diskutere stoffet med studentene er langt bedre enn en som ikke tillater/oppmuntrer til spørsmål. Du svarer vel egentlig på dine egne spørsmål her. Det tar utrolig mye mer tid å lage slike presentasjoner som du etterlyser. Det er vel en av grunnene til at de er bedre? Derfor vil mange forelesere dessverre ikke prioritere å bruke tiden sin til dette.

Takk for et interessant innlegg!

Martin Aa sa...

Ingunn : Tusen takk for hyggelig kommentar! Har blitt inspirert fra deg til å bruke delicious, så nå har det blitt mye leking med teknikk i stedet for å rette som jeg burde gjort de siste timene.

Videoblogg : Har nettopp kjøpt meg en bamboo tegnetavle som jeg håper kan gjøre sånne videoinnlegg enda mer tydelige. De tavlene begynner å bli ordentlig billige nå..

Innholdet : For å spinne videre.. jeg lurer for tida mye på om det foreleser sier fort blir for upresist når man begynner å diskutere.. tåler det som da blir sagt å være noe som sies fra en kateterstol? Har spilt inn en av mine dialogforelesninger og har sendt linken til tre kolleger som skal vurdere faginnholdet.. venter i skrekkblandet fryd på hvor mye de vil kritisere de spontane forenklingene..