onsdag 18. november 2009

90sek : Fargearkmetoden



Her er en undervisningsmetode til bruk under forelesningene som studentene og jeg trives med, og som jeg tror bidrar til mye læring. Med jevne mellomrom under lange forelesningsrekker tar vi en fargearkpause.

Studentene har fått utdelt ark i fire farger. Jeg har laget klar spørsmålserier med fire svaralternativer, en til hver farge. Innholdet i spørsmålene er repetisjon av ting vi har gått gjennom tidligere i timen eller som de har lest før undervisningsdagen.

Jeg leser opp spørsmålet og alternativene, teller så ned, på null må de avgi et svar ved å løfte opp et av arkene.

Øvelsen motiverer studentene til å følge med og forberede seg. Den gir meg en indikasjon på hva de har fått med seg og hva de ikke har fått med seg. Den skaper variasjon, og den er gøyal å holde på med.

Trikset er beskrevet såvidt i vår lange rapport "Kombinert læring" publisert høsten 2009. Dette lille innlegget blir nok lettere å referere til når folk spør. Jeg har latt meg inspirere av TV-programmet "Løvebakken" men kan ikke huske at jeg har sett dette beskrevet ellers? Tenker dette er et eksempel på hvordan lek med digitale verktøy fører til gode idéer som fungerer uten datamaskiner også.

Rapporten kombinert læring ligger her
www.diakonhjemmet.no/stream_file.asp?iEntityId=3857

3 kommentarer:

houshuang sa...

Interessant. Blir dette som en slags "fattigmanns-clicker"? Brukes clicker noe særlig i Norge? Her ved universitet i Toronto er det ganske vanlig ved store klasser i de harde vitenskapene spesielt (jeg har aldri prøvd det selv).

Martin Aa sa...

Takk for interesse!

Jeg har faktisk aldri hørt om Clicker, så regner med at det ikke brukes noe særlig i Norge. Er det en slags metometerknapp? Har du eventuelt tips til et sted det man kan lese mer om det?

En fordel med å gjøre dette digitalt ville jo vært muligheten til å bruke klikkestatistikken i etterkant til å tilpasse undervisningen videre.

houshuang sa...

Nettopp. Brukes spesielt i gigantiske klasser her i Toronto, for eksempel er forelesningene for førsteåringer i fysikk på 1600 personer samtidig. Da bruker foreleser disse for raskt å sjekke om folk følger med, forstår etc. Samt å holde folk engasjert. Studentene må vanligvis kjøpe dem selv i bokhandelen. Det er nok en god del forskning på det. Her er et par linker som kom på et google søk:

Fra mitt universitet: http://content.library.utoronto.ca/rcat/services/clickers/

Og her er en guide som ser ganske solid ut: http://www.cwsei.ubc.ca/resources/files/Clickers_Final_Version_04_08.pdf

Stian