torsdag 27. mai 2010

Eksamensrepetisjon uten auditorium




Nytt pilotprosjekt på gang neste uke : Vi skal igjen teste ustream til repetisjonsundervisning før eksamen. Denne gangen er kommer imidlertid ikke noen av studentene til Oslo, så vi faglærerne i fysiologi kommer til å sitte alene på kontoret med bambootavlene våre. Studentene følger med fra sine egne datamaskiner rundt omkring i Norge.

Vi grubler litt over hvordan vi skal løse input-output-problemet med å være to til mange. Stoler ikke helt på Elluminate og liknende verktøy ennå : Føler terskelen for å stille lydspørsmål som student fra egen maskin fortsatt er for høy for å få det til å flyte.

Tipper at vi lærerne kommer til å bytte mellom to roller : En sitter og snakker og tegner på streamen, den andre er tilstede i et forum på It's Learning for å plukke spørsmål og diskutere med studentene. Streamen fra ustream lagres så studentene har tilgang på den de siste dagene.

Tar gjerne tips om nyttige verktøy og triks før torsdag. Kommer med kort oppsummering her i etterkant.

2 kommentarer:

Martin Aa sa...

Godt i gang med forberedelsene til undervisninga. Mange ønsker fra studentene, hovedutfordringa nå er disponeringa av stoff.

Hvor blir balansen riktig mellom å gå for dypt og for grunt i fagstoffet? I hvor stor grad skal vi peke på sammenhenger mellom ulike temaer?
Hvordan kan vi gi mest mulig læringsutbytte til studentene på de to timene vi har til rådighet?

Hva blir riktig tempo, hvor mange temaer er det fornuftig å prøve å rekke? Hvordan organisere kommunikasjonen underveis?

Dessuten morer vi oss med www.khanacademy.org for å studere videoforelesningsteknikk.

Martin Aa sa...

I dag fikk vi en skikkelig saftig teknisk feil i starten av de planlagte to timene. Jeg hadde lagt ut gal lenke i It's Learning, så alle studentene samla seg på en tom side mens vi sendte lyd og video til en nettadresse uten seere.

Noe av det mest interessante med det i etterkant er å kikke tilbake i chatten og se hvor fort riktig løsning spredte seg rundt når vi bare fikk identifisert feilen.

I klassen av elever er det noen med mer IT-kompetanse enn resten som fungerer som problemløsere for resten. De gir mikrosupport på hvordan de kan unngå hakking, hva som er riktig adresse, gir forslag til feilsøking.

For eventuelle interesserte ligger forøvrig det vi sendte her den neste uka.

http://www.ustream.tv/channel/Folkehelseundervisning

Parallelt hadde vi chat der den av de to lærerne som ikke snakka svarte direkte på spørsmål fra studentene.