tirsdag 28. juni 2011

ED-media 2011



Skal presentere i Lisboa i morgen, på konferansen #edmedia11
Tema er hvor de asynkrone, tekstbaserte diskusjonene i universitetskurs bør foregå: Ute på åpen web eller inne på læringsplattformen?

I dag har vi hørt forskere som Alec Couros og George Siemens som snakker varmt om åpen læring. Men i hvor stor grad er åpne diskusjoner egnet i de store høgskolekursene med uselekterte studentgrupper? I helsefagene er taushetsplikten en ekstra utfordring.

Kommer til å referere noen av linjene i diskusjonen i kommentarfeltet i morgen ettermiddag.

2 kommentarer:

Martin Aa sa...

Fikk først anledning til å spørre Erik Duval i plenum etter keynoten om åpen læring om hva han trodde om medisin og åpen læring.

Svaret var såvidt jeg husker tredelt:
1.Noe av faginnholdet handler vel ikke om pasienter og kan gjøres som åpen læring
2.Noe av faginnholdet som handler om pasienter er det kanskje ikke så farlig med? (jeg hadde gjerne vist fram et utslett)
3.Skjønner selvsagt at situasjonen er annerledes i deres fagfelt.

Martin Aa sa...

Jeg er nok mer konservativ enn Duval. Skal skrive om det senere.

Selve sesjonen min senere på dagen gikk som forventet unna i høyt kognitivt tempo med tydelige meninger fra mange land. Mange spennende synspunkter å bryne seg på: Her var det igjen en gjeng som var mer for åpen læring enn meg, men som også var nyanserte. "Hva man skal velge kommer selvsagt an på tema og hva man vil oppnå" Oppnådde en viss forståelse for at situasjonen i et taushetsbelagt fag er spesiell.

Flere av IT-folka var inne på at det eneste riktige var å la interaksjonen foregå åpent, det er dit studentene skal når de begynner å jobbe.

Samtidig fikk jeg inntrykk av at det var en viss fascinasjon for hvor stor andel av studentene som deltok i forum inne på læringsplattformen hos oss. Kanskje er det at diskusjonene foregår beskyttet en viktig årsak?