søndag 12. april 2009
#2a : Hvor åpen skal e-læreren være?
De neste to ukene skal jeg samle på synspunkter på i hvor stor grad en e-underviser bør gjøre materialet som lages tilgjengelig åpent på web.
Det er mange argumenter i omløp for å la det som lages holdes lukket, bare tilgjengelig for egne studenter innenfor en læringsplattform.
Samtidig er det mange argumenter for å gjøre materialet åpent tilgjengelig. Edupunk er et besnærende idesett, for eksempel framført av folk som @downes og @courosa . (Edupunk-illustrasjonen er fra Alec Couros flickersamling, med creative commons-lisens.)
Hva synes folk omkring meg, tro? Kommenter svært gjerne!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
I dag har jeg snakka med en mer erfaren kollega som tenker på å spille inn noen videoer av medisinske prosedyrer. Han tenker spontant at hvis han lager dem vil han legge dem ut åpent på web, med et vannmerke som forteller hvor de kommer fra, og at det opprinnelig er beregna for lokalt bruk - for å få kreditert produsenten.
Will Richardson for noen dager siden :
A big part of my decision making process in terms of who to believe and who to trust stems from how willing a person is to share her ideas, what level of participation she engages in, how ethical or supportive those interactions are, and how relevant she is to my own learning needs. As I said to the many professors in that presentation last week, there is certainly much I could learn from them if they were sharing. But most of them are not.
http://weblogg-ed.com/2009/leadership-transparency/
En kollega forteller om irritasjon over at læringsplattformen er laga så ting blir best integrert hvis det ligger åpent på web.
Føles som en snikåpning av læringsressursene. Åpenhet altså ikke standardløsninga for tida-
En kollega synes ustream ser spennende ut, men er opptatt av at det skal være mulig å passordbeskytte det som legges ut.
Legg inn en kommentar