torsdag 23. april 2009

#2b : Lukket på læringsplattform eller åpent på YouTube?


youtubeuv.jpg

Når man først har laget undervisningsopplegg digitalt, som video, oppgavesett eller leksjoner er veien kort til å publisere materialet åpent på web så alle kan bruke det.

Er begeistra for ideene om at undervisning bør spres.

Inntrykket fra den virkelige universitets- og høyskoleverdenen omkring meg minner imidlertid mye om det David Wiley sier i et intervju, grovt oversatt : "I studentenes vanlige liv er informasjon tilgjengelig når den trengs, filer deles, og verden er mobil og sammenkoblet. Dagens kolleger på universitetene er derimot bundet, isolerte og lukkede." Idealet må være det Will Richardson for eksempel skriver om, å "bygge et læringsnettverk på nettet, og gjøre læringa så gjennomsiktig som mulig for dem rundt deg."
En vesentlig del av det bør være at vi som underviser legger ut vårt materiale åpent for bruk utenfor institusjonen vi jobber på og senere gjenbruk, kritikk og forbedring.

Jeg er nok blant de mest positive til dette, har etter hvert mye erfaring med produksjon av digitalt materiale og underviser i brede fag som mange må studere og som har en viss allmenn interesse. Allikevel har jeg ikke lyst til å legge ut egen undervisning åpent på web i storskala, i alle fall ikke ennå. Begrunnelsen er todelt.

For det første vil jeg være utrygg på konteksten. Noe som er laget for sykepleierstudenter i en kursplan der de også kommer til klasserommet, der de kan skrive med meg i forumet og der jeg kan oppklare uklarheter kan bli merkelig om det ligger på YouTube uten kontekst. Pasienter kan oppfatte en oversiktsforelesning om kreftsykdommer helt annerledes, for eksempel. Det føles litt utrygt at hvem som helst kan se det. Ikke minst er det den merkelige frykten for at en som kan stoffet mye bedre enn meg selv skal komme og slakte mine forenklinger. Også er det dette med jobb vs fritid.. Rollen som underviser er en ting, da tar man på seg en annen hatt, at venner, familie og kjente også potensielt skal kunne gå inn og se forelesningene en holder føles også litt merkelig.

Det andre handler om lojaliteten til institusjonene. Jeg har de siste åra fått litt lønn for å være med å lage undervisningsmateriale til internett. Grunnen til å gi meg lønn er at innholdet senere kan selges på en eller annen måte. Å parallelt gjøre tilsvarende materiale tilgjengelig gratis føles galt. Og så trengs kanskje institusjonens navn for at potensielle seere skal oppfatte det som kvalitetssikra?

Skjønt av og til blir man frista : I høst skrev jeg litt med
Phil Holden , som underviser i Hellas og legger ut tavlesnutter med gjennomgang av sentrale økonomipoenger på YouTube. Han starta med å spille inn noen for å hjelpe studentene sine, men lot dem ligge åpent for resten av verden også. Nå har han hatt over 200.000 seere, og elsker de små hyggelige meldingene i kommentarfeltet (3-10 pr dag) - og anbefaler andre sterkt å kaste seg ut i å lage undervisningsvideoer på YouTube. Nå er det jo også en stor forskjell på norsk og engelsk - på engelsk er det et kjempemarked, materiale lagt ut på norsk ville høyst sannsynlig fått svært få seere uansett.

Men om det hadde blitt litt blest rundt en liten posse som la ut assortert skandinavisk universitetsundervisning åpent på nett, som motiverte hverandre og kvalitetssikret litt.. det hadde da vært stilig.. håper noen går i gang med det, men har ikke lyst til å være førstemann ut..

Her er det mye jeg ikke har tenkt gjennom, og som alltid vil det være supert om noen har kommentarer eller forslag til videre lesning. Håper på å komme tilbake til de samme ideene om et års tid - kommer holdningene til å ha endra seg da tro?

2 kommentarer:

Leif Harboe sa...

Selvfølgelig bør det ligge åpent selv om jeg synes at det som legges ut på Youtube ofte blir så sterkt komprimert og i så dårlig kvalitet, at jeg nesten synes det blir ubrukelig, men det er kanskje rimelig å tro at det vil endre seg.

Martin Aa sa...

Godt poeng!

Enig, det er vel rimelig å tro at det vil bli bedre og bedre for hvert år som går.. og så tror jeg det ofte resultatet blir bedre hvis den som har tatt opp har vært bevisst på at det ofte skal vises i lav oppløsning.

Har du erfaring med noen andre sider å laste opp undervisningsvideoer til?