mandag 4. mai 2009

Det er vi undervisere som trenger nettfaget mest, og vi trenger det ofte

larerrss.jpg


Bakgrunn
Taggen #nettfaget på twitter var en fascinerende opplevelse i begynnelsen av mai. En elev, @cingt foreslår et nytt skolefag, en lærer i Kirkenes repeterer budskapet, en høyskolelærer i pappaperm foreslår en hashtag og i løpet av kvelden har debatten sust omkring mange temaer.

Ideen nettfaget inneholder mye av det som har blitt endra med den nye teknolologien, utgangspunktet er delvis at lærerne er for dårlige til noen sentrale framtidsferdigheter : Nettvett, informasjonskompetanse, søkevaner, infokritikk og samarbeid over nett. Disse temaene bør være viktige både i barneskolen, ungdomsskolen, videregående og på universitetet. Studieteknikk med ny teknologi er noe annet enn studieteknikk med gammel teknologi, som Atle Schaathun blant annet skriver fint om her.

Tanken om et eget fag ble fort avvist, mens et intensivkurs i starten av skoleåret fikk varmere mottakelse. Alle er enige om at temaene er viktige, men konsensus ble etter hvert at undervisning i digital kompetanse kanskje er best som en integrert del av de vanlige fagene.

Ideen fraktet litt videre
Jeg mener det er vi undervisere som trenger nettfaget mest, vi trenger å jobbe så mye med disse metodene at vi blir trygge på å bruke det kreativt i undervisninga. Flere nevner i diskusjonene at skolene har et par opplæringsdager som fungerer fint.

La oss tenke enda litt videre : Hvorfor begrense det til enkeltskoler? Fordelen med nettbasert læring er nettopp at man kan lære og undervise uavhengig av tid og sted. Enorme onlinekurs som foregår verden over er gjennomført og fungerer faktisk, CCK08, ledet av Stephen Downes og George Siemens høsten 2008 er et fascinerende eksempel, rotete, men sannsynligvis med diger effekt.

Hva om alle norske lærere, fra barneskole til universitet hadde to uker til egen oppdatering en gang i løpet av november hvert år, litt på skift mens elevene hadde litt heldagsprøver og liknende? Hva om dette foregikk som blended learning, der læreren kunne være nøyaktig hvor han eller hun ville bortsett fra et par konferansedager, men ble testet ganske grundig i slutten av perioden?

Allmennmedisinerne har fornying av spesialiteten sin, det er ikke utenkelig at lærerne også skulle ha det - for å forbli lektor med nettstjerne må man ha en fersk eksamen.

Hva om denne perioden inneholdt en uke eget fag (kjemi for kjemikeren, økonomi for økonomilæreren) ledet av en av de beste underviserne i det faget i Norge (med blended learning kan de beste ha mange flere studenter), mens det også inneholdt noen fellestemaer - som nettfaget - og at hele pakken var så lystbetont og fleksibel at folk gjerne ville ha det. Kanskje fikk lektorer med nettstjerne to uker ekstra sommerferie.

Ideen er kanskje vill, men noe såpass kreativt, disruptivt og edupunkete ville kunne gi Norge et edb-forsprang. Mulig? Ja. Sannsynlig? Nei. Men det ville vært moro!

(som vanlig ønsker jeg meg veldig gjerne kommentarer)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Interessant innlegg! Jeg støtter tanken om å sette fokus på egenopplæring. Hvis lærere behersker IKT, så tror jeg undervisningen vil kunne bli mye bedre. Jeg tror også det er et poeng at en prøver å koordinere slik at alle jobber med det samme, for eksempel "bruk av Web 2.0 i undervisningen" over en 14-dagers periode. Da vil en snakke om det på lunsjen, kunne spørre hverandre og lære sammen. Jeg tror at den skoleledelsen som evt. måtte prøve noe slikt, vil oppleve en veldig spennende tid med påfølgende nytenking rundt undervsningen.

Tilsvarende er det viktig å ha tid til å utvikle og tilpasse undervisningsoppleggene sine. Dette bør også flettes inn i en slik 14-dagersperiode.

Jeg sier bare: Spennende tanke, håper noen fanger opp forslaget ditt og tester det ut i praksis!

Martin Aa sa...

Takk for hyggelig respons, Svend Andreas! Enig i at konkret tilpasning av undervisningsopplegget også passer godt inn, kanskje blant annet via peer review av noen av timene? (som plutselig også er veldig lett å gjennomføre nå..)

Leif Harboe sa...

Jeg er opptatt av det samme, men da for norskfaget. Begynte ifjor å lage nettleksjoner for NKS - og ser at det samme konseptet vil være interessant for mine vanlige elever i vgs.
Jeg har nå et nettverk med norsklærere som tenker i de samme baner og som har nødvendig nettkompetanse, og jeg er spent på hvor langt vi kan nå i løpet av neste skoleår.

Martin Aa sa...

@Leif :

Takk for kommentar! Hvordan nettleksjoner skal flettes inn med annen undervisning er noe vi eksperimenterer en del med for tida også. Prøver for tida på å flytte noe av gjennomgangen av fagmateriale flyttes til gode leksjoner, mens lærertiden som frigjøres brukes til mer interaksjon.

Er imponert over hvor mange norsklærere som er aktive på nett!
Hva håper dere å få til i løpet av neste skoleår?