mandag 8. juni 2009

Læringsobjekter i en sammenheng!

avstanderriktig.jpg

Da har jeg fått presentert artikkelen vår i en av de parallelle sesjonene : Gøy, men veldig utlada nå etterpå. Masse respons og spørsmål om vår modell fra dem i rommet :) Mer om det senere.

Dagens hverdagsrelevante idé :

Et generelt poeng jeg synes jeg har hørt mange ganger i dag er at læringsobjekter ikke må brukes ukritisk. Det er mye snakk om åpne utdanningsressurser, det som toppuniversitetene har gjort tilgjengelig av frie forelesninger for eksempel. Flere fra rundt om i verden presiserer at disse ikke bør brukes uten at det er noen kompetente nær studentene som adapterer det i en lokal sammenheng.

Det tror jeg er viktig i hverdagen vår også. Vi bør ikke tro at en leksjon eller en stream som er innspilt erstatter undervisning ansikt-til-ansikt, disse objektene må settes inn i en sammenheng, kanskje med forumbruk i ukene omkring, der studentene kan stille spørsmål, og ikke minst : Den som har relatert undervisning i klasserom bør nok kjenne leksjonene eller streamene godt og kunne utdype, nyansere materialet og relatere det til studentenes hverdag. Jeg tror streamer og leksjoner aldri bør settes opp på timeplanen uten et gjennomtenkt opplegg rundt.

Ingen kommentarer: