tirsdag 9. juni 2009

Verktøy for nettundervisning

skypescreenflow.jpg

Enten smågruppedirektemultimedia eller ferdiginnspilt?

Det er mye snakk om universitetenes framtid her, og der tror jeg Diakonhjemmet kan være fint plassert med et halvt ben i e-læringsverdenen. Det kan jeg snakke om i timesvis når jeg kommer hjem.

En mer hverdagsnær idé som begynner å bli sortert i hodet mitt nå er plassen til de ulike verktøyene for overføring av video og lyd. Hørte en svært interessant presentasjon fra Sverige og Finland for noen minutter siden.

De snakket om verktøy som dimdim og Elluminate, jeg tror uStream kan plasseres i samme kategori : Verktøy der en lærer kan kommunisere med mange, der studentene ser og hører læreren live og kan stille spørsmål via et chatrom. De konkluderte blant annet med at disse verktøyene fungerte fint teknisk, men at interaksjon i dem var uegnet pedagogisk når man underviste mange, og spesielt hvis noen var med live og noen fulgte med over nett, for mye fokus gikk vekk fra innholdet til å holde multitaskinga levende. Disse verktøyene har imidlertid en plass i mindre grupper, kanskje for samarbeid mellom lærere - skjønt der vil ofte Skype være en enklere og teknisk mer stabil løsning.

Jeg kunne ikke være mer enig, og foreslår en oppdeling som dette :

1. Ferdiginnspilt : Stream, leksjoner, podcast - Undervisning til mange bør lages på denne måten, det bør være interaksjon, men den bør være ferdigplanlagt av lærer - supplerende spørsmål kan tas i forumer.

2. Smågruppedirektemultimedia : Skype - Kan brukes en til en eller en til noen få. Dette kan vi bruke mer enn vi gjør i dag.

3. En-til-mange-multimedia : Dimdim/elluminate/ustream - Kanskje i små grupper, men jeg tror ikke det er noe vi skal satse på. Tapet av fleksibilitet ved at underviser skal undervise samtidig som elevene lærer er rett og slett for stort, samtidig som det er lite å vinne pedagogisk på interaksjonen og det er teknisk krevende for studentene og oss å få det til å fungere.

Jeg tror vi bør satse på 1 noen steder og 2 noen steder, men at 3 bør legges på is foreløpig. Har noen egne data fra en evaluering av 3 som støtter dette. Å utvide 1 med å ta opp forelesningene i klasserom kan kanskje være en ny ide?

Ingen kommentarer: