lørdag 26. desember 2009

Eksamensforelesninger.



Forelesningene like før eksamen er ofte de morsomste å holde. Studentene er ofte forberedt, de er motiverte og man får lov til å snakke om vide temaer og peke på sammenhenger mellom ulike deler av pensum. Ofte blir det mye bra diskusjon.

Jeg gleder meg til å holde en trippeltime med eksamensforelesninger midt i januar. En ekstra utfordring denne gangen er at opplegget både skal fungere for en heltidsklasse og en deltidsklasse - timene bør ideelt sett både fungere live i auditoriet for en gruppe på rundt 70 studenter og for en gruppe studenter som følger timene via sine egne datamaskiner rundt om i Norge.

Her må jeg tenke en del, og kommer nok til å spørre mange om råd. Hvordan få til dette best mulig? En fare er for eksempel at jeg ved å prøve å tekkes både studentene i samme rom og studentene som følger via internett kan ende opp med et opplegg som ikke fungerer noe særlig bra for noen av gruppene.

Har tenkt litt på å bruke ustream.tv for fjernstudentene. Kanskje har noen et bedre forslag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ligger en utfordring i det å ha både ha noen tilstede og noen som skal være med online. Spørsmålet ligger litt i om du forventer monolog eller dialog? Hvis bare du skal formidle er det selvfølgelig enklere, men hva med spørsmål inn? Og i hvilken form? Regner også med at det er store forskjeller i IKT-kompetanse slik at man ikke kan gjøre ting for avansert?

Martin Aa sa...

Takk for klok kommentar, Eva. Det er der den store utfordringa ligger. Jeg tror generelt det er dialog som kan gjøre undervisning bra..

Har tenkt å kommunisere som vanlig med heltidsklassen som er til stede under undervisninga, og bruke pausene under summespørsmål til å være til stede i en skriftlig chat med deltidsstudentene.

Men hvordsan det skal gjøres teknisk.. tenker på ustream, skal sjekke ut elluminate.. flere refleksjoner dukker opp her.