tirsdag 5. januar 2010

Lyd og bilde


Til eksamensforelesningene trenger jeg et oppsett av lyd, video og bilder som både fungerer når det sendes over lav båndbredde og fungerer i klasserommet. Vanligvis trives jeg best med å bevege meg rundt i auditoriet med en stor tusjtavle med mange farger, med mye dialog med salen.

Her er det flere utfordringer. Jeg kan rett og slett ikke gjøre det som jeg pleier, i alle fall ikke hvis jeg skal være alene i auditoriet (som jeg planlegger, selvkjør bør en nå få til)
For å få filmet det jeg skriver på tavla med akseptabel kvalitet hadde jeg trengt en kameramann med kamera på stativ, som kan zoome inn på en profesjonell måte som gjør ting leselig uten at det blir anmassende. Et vanlig stillestående kamera vil ikke gi oppløsning nok i detaljene. Øyet ser så mye mer enn det som sendes i et 640x480-vindu.

Lyd må også tenkes litt rundt. Å fange opp det jeg selv sier går fint med en vanlig mikrofon. Men mye av det mest interessante er jo dialogen med studentene. Et alternativ ville vært å fange med en kondensmik, men selv da ville forskjellen i volum fort blitt alt for stor mellom meg som bør være nær mikrofonen og studentene som sitter i etstort auditroiet. Igjen biologien som bedre enn teknikken : Øret er overlegent enhver mikrofon. I flere iTunes U-opptak er det et problem at samme mikrofon er tatt opp alt, oppskruinga av volum med dertil hørende støy skaper ubalanse i opptakene, som gjør dem lett frustrende å høre på.

Det er alltid mulig å backe ut ved å lage to separate opplegg. Kanskje ville det vært den beste løsninga. Lurer på om ikke jeg er på sporet av en annen løsning også, mer i neste post.

Ingen kommentarer: