onsdag 13. januar 2010

Snowball og Bamboo



Tror løsninga på problemene med lyd og bilde er å ikke gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. Her er en plan jeg tror blir akseptabel både for studentene som sitter i salen og for studentene som er hjemme.

Når det gjelder bilde planlegger jeg å ikke sende film av meg selv som beveger meg, heller ikke et zoomet bilde av tavla, men derimot film som til enhver tid viser hva som er på skjermen i et tegneprogram jeg har åpent. Dette tegneprogrammet kjører jeg så parallellt opp på storskjerm i auditoriet. Å få ting til å skje på denne dobbeltskjermen kan jeg gjøre via en Bamboo tegnetavle jeg har - dette gir ikke like mye fleksibilitet, driftssikkerhet og bevegelsesfrihet som en god tavle, men det pleier å fungere. Tenker å bruke Skitch som tegneprogram - det har rask manøvrering, enkel tilgang til alle standardfunksjoner. Eventuelt Acorn, men der er det litt lettere å rote seg vekk i uønskede menyer.

Og med lyd : Sitter jeg ved tegnetavla løser jeg litt av problemet - da blir jeg til enhver tid sittende tett ved mikrofonen. Har en Snowball mikrofon som har virket forbilledlig under testing i løpet av jula. Studentspørsmålene fra salen planlegger jeg for sikkerhets skyld å repetere selv, det er bra både for de som sitter i salen og de som hører på hjemmefra.

Så lenge alt som vises på skjermen tegnes underveis blir det heller ingen fare med opphavsrett til et eventuelt bildemateriale - her kjenner jeg ikke reglene godt nok, men flere av lysbildepresentasjonene jeg bruker ved lukkede forelesninger inneholder nok gamle bilder fra arkivet som jeg bør unngå å republisere.

Ingen kommentarer: