onsdag 1. september 2010

Lærerens tid, studentenes tid















Jeg underviser veldig lite denne høsten på grunn av geografiske forhold, men å få ting litt på avstand er også greit for å sortere litt tanker. En sak jeg blant annet hadde gleden av å diskutere live med Stian Håklev i sommer er organisering av universitetskurs når man prøver å løse opp i gamle strukturer og bruke nett.

Jeg har inntrykk av at det er lett å legge opp til veldig mye undervisningmateriale: Nettforelesninger og forumer kommer i tillegg til de tradisjonelle forelesningene, skriftlige oppgavene. En tenker at lærerens tidsbruk skal være omtrent den samme som tidligere.

Det er ikke bare vi lærere som er begrenset til 24 timer i døgnet, det gjelder også studentene. Med lav studiestøtte og høy gjennomsnittsalder på studentene er det mange andre gjøremål enn studier som skal ha plass i hverdagen. Dersom studentene skal bruke mer tid på faginnhold på nett må de bruke mindre tid på noe annet.

Går mer nett utover lesing av lærebok? Eller går det utover alminnelig kollokviering? Eller bruker studentene mer tid på fagene med mye krav til aktivitet, og stjeler vi dermed tid fra kolleger som underviser andre fag?

2 kommentarer:

Morten Oddvik sa...

Liker å tro at kombinasjon nett+lærebok aktiviserer studenten mer enn pasifiserer. Men fokus er uhyre viktig ettersom det er lett å miste det i informasjonsflommen.

Martin Aa sa...

Liker også å tro det.

Men er redd for at nettinnholdet ofte blir for passivt.. lange podcaster som sier det samme som læreboka, for eksempel.

Er redd for at en som underviser lett kan lage nettinnhold som gjør studenten passiv og stjeler tid fra de diskusjonene studentene lærer mest fra.

Hvordan aktivisere studenten på nett? Hva er dine beste tips?