tirsdag 4. september 2012

#nettgrupper12 : Noen fordeler, noen triks


Studentene vi underviser i dag har fra ungdomsårene blitt vant til å bruke asynkron, tekstbasert diskusjon: Sosiale medier som Facebook er mainstream.

En diskusjon som tekst får en annen dynamikk enn en diskusjon live, og kan være en god komplementær metode til den tradisjonelle undervisningen.

Noen fordeler med å bruke asynkron diskusjon i universitetskurs:
1. En kan selv velge når en vil gå inn og lese og svare, noe som gjør det lett å innpasse dem i et travelt ukesprogram for lærer eller studenter.
2. Det er mulig å bruke lang tid før en skriver svaret, så diskusjonene kanskje foregår på et dypere nivå
3. Det kan gi følelse av tilhørighet og motivere den som sitter og leser på egenhånd
4. Kontakten med foreleser kan gå fra en enveiskontakt på ett tidspunkt i den tradisjonelle forelesningene, til en mer kontinuerlig idéutveksling gjennom semesteret


De siste fem årene har jeg vært med på en del ulike eksperimenter med asynkrone, tekstbaserte forumer som en del av opplegget i høgskolekurs.

Noen teknikker for å vekke forumene til liv:
Å gjøre diskusjonene hverdagsnære, å rose, å spørre videre, å som lærer være svært aktivt til stede i startfasen - og å forsøke å reklamere litt for forumene når vi møtes ansikt til ansikt.

Hva gjør dere andre med forumer?

2 kommentarer:

Jørgen Yri sa...

Takk for tips om innlegget! Nå starter jeg opp to kurs der det i ulik grad skal brukes asynkrone forum.

Hos oss i språkfag er det et positivt ekstramoment at man kan få ekstra skrivetrening om vi greier å motivere til faktisk bruk av forum eller liknende.

Det åpenbare (og veldig reelle) motargumentet er at nettopp i fremmedspråk vil mange ungå å skrive noe så lenge som mulig, fordi de ikke behersker det godt nok (i egne øyne, som regel). Men det er fullt mulig å motivere folk til deltakelse, man skal bare ikke ta for gitt at det går av seg selv fordi de er vant til Facebook/blogger. En ting er privatliv, en annen ting er hva man er vant til i studier og arbeid. Det er definitivt overførbarhet, men jeg har sjøl tatt for gitt at de finner ut av det. Noe som ikke er tilfellet. Som de sa i "Clerks": Title dictates behaviour. Man oppfører seg i tråd med rollen man har, og mange er ikke vant til å bruke noe annet enn kladdebok som elev/student.

Jeg har brukt forum på veldig enkelt vis, med noen hovedtråder i ulike kategorier som studentene i en viss grad har benyttet seg av. Trådene har vært f.eks: spørsmål om grammatikk - ord og uttrykk - tips til lenker, videoer, musikk etc - praktiske spørsmål knyttet til kurset.

Som du skriver så er det hverdagsnære en vinner hos meg også, og i tillegg merket jeg meg at det var en høyere andel av studentene på etterutdanning som deltok enn det som var tilfellet på campus. Det kan skyldes noe så enkelt som at studentene som ikke har geografisk tilhørighet også får dekket noen sosiale behov via forum, når det gjelder det å jobbe sammen med andre.

Martin Aa sa...

Vi startet også opp med deltidsstudentene, der sosiale behov helt klart må ha vært en faktor.

Får lyst til å dvele litt ved dette med rolle. Hvis vi tror eller vet at variasjon med diskusjon i asynkrone forum blir bedre for studentenes faglige progresjon enn å bare lese lærebok, hvordan skal vi da oppmuntre, motivere eller lære dem rollen 'nysgjerrig forumdeltaker'?