tirsdag 19. oktober 2010

I stedet for at publikasjonen er slutten på en samtale vil jeg heller at den kan være begynnelsen : Stian Håklev 2

Denne posten er også kryssklipping av saker Stian Håklev fortalte om på Skype forleden

Allerede på to uker har jeg hatt 600 mennesker som har lastet ned en av filene jeg la ut. Det er nok en del mer enn de som laster ned en vanlig masteroppgave. Det er mest fra nord-Amerika, mens Kina ligger på andre plass.

Dele opp idéene
Det er mange forskjellige aspekter i oppgaven, så jeg deler den opp litt: Her har vi en bloggentry som bare handler om de fire formålene, da kan man linke til den, da eksisterer det som en egen ting som man kan referere til. Det er litt det samme man gjør ved å publisere i fagtidsskrifter selvfølgelig, når man har skrevet en doktorgrad så prøver man å dele det opp og lage artikler. Det har jeg også lyst til å gjøre til en viss grad, men en del av dette er ting som ikke passer til artikler, og uansett tar det mer enn et år før de kommer ut, mens dette er mye raskere.

Mange filformater
Det er morsomt å se hva folk gjør med det, hvis jeg gir dem rtf og doc.. det tar ikke mer enn et par minutter, da gir du muligheten til at folk kan. Det er flere som har inspirert meg der, for eksempel Cory Doctorow nå har jo han selvsatt en mye større leserskare enn meg, men han legger ut sine bøker i flere formater, folk lager lydbøker, de oversetter det. Det er en ting at en bruker Creative Commons-lisens, det andre er å gi folk den tekniske muligheten til å gjenbruke.

Å skrive er jo ganske slitsomt og utfordrende, man vet ikke om man får det til sånn som man vil, men når du først har teksten ferdig er det morsomt å tenke på forskjellige måter å spre det. Jeg vil at folk skal lese meg, jeg vil at dette skal være nyttig for folk. I stedet for at publikasjonen er slutten på en samtale vil jeg heller at den kan være begynnelsen.

Offisielt skal oppgavene ligge på et dødt sted på weben
På universitetet i Toronto må alle master og doktorgradsstudenter legge ut oppgaven sin på noe som heter Tspace, sånn som Duo på Universitetet i Oslo. Det er en veldig strukturert byråkratisk prosess. Jeg har lastet opp oppgaven min, men den åpnes ikke til omverdenen før om et par måneder. Jeg synes det er flott at vi har det kravet, men der får man bare lov til å laste opp en pdf-fil, det er ingen trackbacks, ingen kommentarer, det er et helt dødt sted da, bare at det er på weben.

Du skulle sett hvor mye rare krav de har på Universitetet i Toronto til masteroppgaver: Sidetallet på første side i hvert kapittel skal være nederst i midten, mens på alle andre sider må det være øverst til høyre. Jeg lurer på hva slags rasjonalitet som ligger til grunn for det, men jeg brukte masse tid i Word for å prøve å få det her til å fungere.

Å åpne prosessen
Å åpne opp prosessen i større grad er noe jeg tenker å gjøre når jeg begynner på doktorgrad. Cormac Lawler, som skriver oppgave om Wikiversity har en wiki hvor han skriver alle notatene sine, all bibliografien, hver gang han har møte med sin veileder legger han til referat der, og da kan veilederen legge til ting som ikke ble nevnt i referatet.

Å åpne diskusjonen i etterkant
Jeg har lyst til å få denne oppgaven oversatt til kinesisk også. Jeg snakker kinesisk, men hvis du gir meg en masteroppgave på kinesisk vil det være et flere uker langt prosjekt å lese den, men dersom du gir meg noe på engelsk kan jeg bla gjennom det. Jeg vil veldig gjerne at folk i Kina leser den og gjerne kritiserer den, at det blir en del av en konversasjon som er pågående, i stedet for at det er noe vi i vesten diskuterer og ikke har noen effekt på det som skjer i Kina.

3 kommentarer:

Martin Aa sa...

Martin igjen:
Jeg kommer på flere eksempler på folk som deler studiene sine i passordbeskyttede rom, men få som deler dem åpent på nett. Hva er de viktigste argumentene for å gjøre det?

houshuang sa...

Jeg holdt et foredrag i går som del av Open Access Week om "What it means to be an open scholar", hvor jeg snakker om mye av dette. Lysbildene (sier man det på norsk? slidesene? ;)) ligger på Slideshare her: http://www.slideshare.net/houshuang/what-it-means-to-be-an-open-scholar - legger opp link til videoen når den blir ferdig om et par dager.

Martin Aa sa...

Bra slideshow. Her har du jo også motargumentene:

Getting scooped
Privacy and ethics
The data deluge

(Hvordan oversetter du data deluge til norsk, forresten?
For meg er powerpointplansjer et ord som kommer mer naturlig enn lysbilder, men synes lysbilder er et bedre begrep, plattformuavhengig)